Jest źle, a będzie gorzej.

2020-03-11 00:00


Niestety, sytuacja związana z koronawirusem źle wpłynie na gospodarkę, a szczególnie mocno dotknie branże związane z usługami: transport, gastronomię, turystykę, czy firmy eventowe. Trzeba liczyć się z tym, że w perspektywie kilku-kilkunastu dni obroty spadną niemal do zera. Ile będzie trwał taki stan, nie wiadomo - ale zapewne przynajmniej 30-45 dni.

Na rynku gastronomicznym już odczuwany jest spadek obrotów, na początku marca jak na razie na poziomie  30-50% r/r (na dziś). Ludzie obawiają się głównie wychodzenia z domu i przesiadywania w skupiskach ludzi, którymi są restauracje, ale odczuwalny jest także spadek zamówień w dostawach. Sytuacja w najbliższych dniach się nie poprawi, a zapewne będzie w dalszym ciągu się pogarszać. Nawet, jeśli nie nastąpi odgórny zakaz prowadzenia działalności we wszystkich lokalach, to i tak panika spowodowana wirusem całkowicie odbierze ludziom chęć do wychodzenia z domu. Jedyna nadzieja w dostawach, ale z nimi też sytuacja nie będzie oczywista: mało kto będzie chciał spotykać się z dostawcą, który ma codziennie kontakt z X osobami, ani zamawiać jedzenia z lokalu, w którym ktoś przecież może być chory, a wirus może znajdować się np. na opakowaniach czy zimnych daniach.

Co można zrobić? Ograniczyć koszty, i to jak najszybciej. Ale zrobić to w taki sposób, aby powrót do normalnej rzeczywistości nie był potem trudny. Nie zwalniajmy z pracy dobrego kucharza, który pracuje u nas od lat, i który potem do nas nie wróci, a będziemy mieć problem z jego zastąpieniem; nie zwalniajmy wszystkich kelnerów etc. Ograniczajmy koszty w tych dziedzinach, które potem łatwo będzie "odbudować": zmniejszmy wydatki na marketing (nic nam w tej chwili nie dadzą); ograniczmy liczbę pracowników na zmianach; nie przedłużajmy umów z pracownikami, z którymi i tak chcieliśmy się rozstać; nie róbmy wydatków inwestycyjnych. Starajmy się utrzymać dobrych pracowników i zachować ciągłość pracy lokalu, tak aby potem móc stosunkowo szybko wrócić do normalnego trybu pracy.

Sposobem na ograniczenie strat może być także korekta menu, z ograniczeniem ilości pozycji: zmniejszy nam to straty na towarze, ułatwi pracę mniejszemu zespołowi oraz ułatwi zdobywanie produktów (z wieloma z nich za chwilę może być poważny problem, i nie mam wcale na myśli makaronu i mąki, tylko np. owoce morza, owoce egzotyczne etc).

Rząd rozważa wprowadzenie programów pomocowych, ale nie liczyłbym na nie zbytnio. Zwrot wydatków na ZUS czy zamrożenie pobierania podatków niewiele zmieni: po pierwsze, podatki płacimy kiedy mamy zyski, a na nie nie ma teraz co liczyć, po drugie, koszty takie jak ZUS dotyczą zazwyczaj tylko części pracowników i stanowią nie więcej niż 10% całkowitych kosztów prowadzenia lokalu.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że taka 1-2 miesięczna kwarantanna mocno przetasuje rynek, doprowadzi do upadku części lokali, a już na pewno do masowych zwolnień szeregowych pracowników. Za jakiś czas wszystko wróci do normy, ale zwycięsko wyjdą z tego tylko te firmy, które rozsądnie ograniczą koszty i będą mogły potem płynnie powrócić na rynek. Z punktu widzenia właścicieli lokali, które przetrwają, korzystne może być ograniczenie na jakiś czas konkurencji oraz zapewne przynajmniej niewielki spadek wynagrodzeń w branży.

I najważniejsze: dbajmy o siebie, pracowników, klientów. W pracy nośmy maski, dezynfekujmy regularnie powierzchnie, stoliki, toalety, klamki. Czym szybciej ten stan się zakończy, tym lepiej dla wszystkich.

Łatwo nie będzie, ale kiedyś wszystko wróci do normy. Obyśmy już w czerwcu mogli cieszyć się letnimi ogródkami pełnymi zdrowych gości.

Igor Downar-Zapolski
Promostrada Group Sp. z o.o.



pozostałe aktualności

 

Jak zarobić 580 USD na butach wartych 20 USD

2018-12-05 00:00

Czego potrzeba, by sprzedać buty warte 19,99 USD za 200, 400 a nawet 600 USD? Odpowiedź jest prosta: odpowiedniego marketingu!

czytaj więcej


Wydajemy mniej, niż deklarujemy

2018-08-20 00:00

Wyniki badań ankietowych nie pokrywają się z rzeczywistością. Wygląda na to, że w sklepach zostawiamy 2 razy mniej pieniędzy.

czytaj więcej


Natychmiastowe nagrody zwiększają motywację

2018-07-25 00:00

Powszechnie mówi się, że nagrodę powinno się przydzielać po zakończeniu zadania. Otóż nie! Badania wyraźnie pokazują, że na motywację korzystny wpływ mają nagrody natychmiastowe.

czytaj więcej


Kawa sprzyja pracy zespołowej

2018-07-13 00:00

Wystarczy jeden drobny zwyczaj, by istotnie podnieść zadowolenie i efektywność całego zespołu. Dlaczego akurat kawa tak działa?

czytaj więcej


Większy format wideo to większe zaangażowanie odbiorcy

2018-06-26 00:00

Ten sam materiał wyświetlony na pełnym ekranie może przynieść większe korzyści, niż pokazany w małym oknie. Jak to działa?

czytaj więcej


Recepta na lepszy sen: reset po pracy

2018-05-28 00:00

Wracasz do domu i myśli o minionych trudach czy przykrych zdarzeniach nie dają Ci spokoju, a Twój sen jest coraz słabszy? To znak, że pora postawić na reset.

czytaj więcej


Blog firmowy przynosi zyski

2018-05-18 00:00

Chcesz pchnąć rozwój popularności swojej marki do przodu? Postaw na firmowego bloga.

czytaj więcej


Silne emocje - przepis na mocnego virala

2018-05-07 00:00

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego po obejrzeniu emocjonujących filmików czujecie czasami nieodpartą potrzebę udostępnienia ich dalej?

czytaj więcej


Zakupy online chętniej robimy na komputerze niż przez smartfona

2018-04-26 00:00

Smartfon ? przenośna galeria handlowa w Twojej kieszeni. Prędzej jednak zrobisz zakupy korzystając ze swojego laptopa?

czytaj więcej


Łowcy okazji dehumanizują obsługę klienta

2018-04-19 00:00

Percepcja łowcy okazji ukierunkowana jest na jak największą oszczędność. Niestety, dzieje się to kosztem empatii?

czytaj więcej


Social media skuteczne w badaniu opinii publicznej

2018-04-09 00:00

Co portale społecznościowe mają wspólnego z opinią publiczną? Czy analiza postów na Twitterze może się do czegoś przydać?

czytaj więcej


Długa i ciężka praca nie zawsze się opłaca

2018-04-03 00:00

Etos ciężkiej pracy wciąż cieszy się dużą popularnością w krajach wysoko rozwiniętych. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z konsekwencji ciągłego przeciążania organizmu.

czytaj więcej


"Organiczne" papierosy postrzegane są jako mniej szkodliwe

2018-03-26 00:00

Organiczne papierosy bardziej bezpieczne niż zwykłe? Zdaniem większości przepytanych osób - tak. A jak jest naprawdę?

czytaj więcej


Reklamy telewizyjne narażają na sięganie po niezdrowe jedzenie

2018-03-19 00:00

Według raportu Cancer Research UK, oglądając więcej reklam telewizyjnych, nastolatki chętniej sięgają po wysoko przetworzoną żywność, co w dalszej perspektywie grozi otyłością...

czytaj więcej


Szczęśliwi zarabiają około 5-7 tysięcy dolarów miesięcznie

2018-03-09 00:00

Jak się ma satysfakcja z życia i dobrostan do poziomu zarobków? Czy rzeczywiście więcej znaczy lepiej?

czytaj więcej


Mocniejsza pozycja na rynku firm małych i średnich

2018-02-26 00:00

Ostatnie lata pokazują, jak dynamicznie zmienia się rynek: od masowego, do niszowego. Małe i średnie firmy prosperują coraz lepiej, w porównaniu z dużymi.

czytaj więcej


Prognoza pogody ułatwia przewidywanie zachowań klientów

2018-02-20 00:00

Jak pogoda wpływa na zachowanie konsumenta? I jak tę wiedzę wykorzystać? Zapraszamy do lektury.

czytaj więcej


Nastolatki odporne na fake newsy

2018-02-12 00:00

Wielkie brawa dla brytyjskich nastolatków, którzy nie dają się nabrać na fałszywe wiadomości. Większość z nich krytycznie podchodzi do treści zamieszczanych w mediach społecznościowych.

czytaj więcej


Reklamy na Facebooku i Google prawie tak popularne, jak telewizyjne

2018-02-05 00:00

W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost wydatków przeznaczonych na reklamy mobilne, zwłaszcza na Facebooku i Google'ach. Więcej szczegółów z raportu Global Ad Trends w poniższym artykule.

czytaj więcej


Duże zmiany w Messengerze

2018-01-26 00:00

Facebook wziął sobie do serca postanowienia noworoczne. Szykują się zmiany w Messengerze: zapowiedziano znaczne odchudzenie aplikacji.

czytaj więcej


Prima-Dent w nowej odsłonie.

2017-01-09 00:00

Kliniki dentystyczne Prima-Dent od 25 lat zapewniają warszawiakom zdrowy uśmiech. Naszedł czas na odświeżenie ich internetowego wizerunku.

czytaj więcej


Wierzejki podbijają Londyn

2016-11-02 00:00

Wierzejki - rodzinna firma z Podlasia, będąca liderem na polskim rynku mięsa i wędlin, rozpoczęła właśnie podbój Londynu.

czytaj więcej


8 Urodziny CH Alfa Białystok

2016-11-02 00:00

Za nami kolejna udana impreza. Dla Centrum Handlowego Alfa - największego centrum handlowego w Białystoku - zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy konkurs urodzinowy, w którym rozdaliśmy nagrody o łącznej wartości 25 000 PLN.

czytaj więcej


KONTAKT

Promostrada Group Sp. z o o.
ul. Krotoszyńska 7/2 (Bielany)
01-805 Warszawa
NIP 525 276 27 17
+48 799 101 102
biuro@promostrada.pl

Spółka zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy, nr KRS 0000747050, Kapitał zakładowy 5000 PLN w całości opłacony.

LOKALIZACJA

SOCIAL MEDIA